Short Dox Radio

Förra helgen var det Tempo dokumentärfestival i Stockholm. En helg full med dokumentärfilmer från hela världen. I en liten mörk källarlokal på Hornstull Strand alldeles under Liljeholmsbron hade radiodokumentärerna sin tid på söndagseftermiddagen.

Det var första gången jag var på en föreställning med radiodokumentärer. I salen stod det soffor, plaststolar och i mitten låg det en massa stora kuddar. När det var dags att börja hade salen fyllts med människor som satt och låg i den stora kuddhögen.

Short Dox Radio

Short Dox Radio

Den föreställning jag gick på hette ”Short Dox Radio” och var en genre som funnits i tre år. Den startades av professor Bengt Bok som inspirerats av en dansk dokumentärserie från millenieskiftet där varje avsnitt varit en minut. I ”Short Dox Radio” är avsnitten högst tre minuter långa.

Under föreställningen spelades 10 dokumentärer upp efter varandra. Det hela var också en tävling och den vinnande dokumentären handlade om en mellanstadieklass där läraren självsvåldigt grupperat om eleverna i sina bänkar på ett sätt som eleverna inte gillade. Trots elevernas protester hade läraren inte låtit eleverna sitta som de ville.

Det var förvånansvärt hur mycket som kunde sägas på tre minuter. Det var en spännande föreställning.

Jag tror att detta lilla formatet på en dokumentär skulle passa utmärkt att ha som en alternativ redovisningsform på gymnasiet.

Efter föreställningen fick jag en pratstund med Bengt Bok. Han är professor på Stockholms dramatiska högskola, det som förut hette ”Dramatiska institutet”. Han är aktuell med en ny bok som kommer ut nästa vecka och som heter ”Den dokumentära dramaturgin”. Han har tidigare gett ut boken ”Möte med den andre” som handlar om intervjuteknik.

Jag klan se att man kan ha nytta av ”dokumentär kompetens” när man skall arbeta med case metodik.

Share this:

Vetenskapsradion Klotet

Marie-Louise Kristola, programledare för Klotet, tog emot oss på plan 6 i radiohuset när vi gjorde vårt studiebesök 14 februari. Hon berättade hur man utvecklat sin publikkontakt med facebookgrupp, twitter, blogg och plats på Sveriges Radios hemsida. De har nu en ”storredaktion” på över 2000 personer. Varje dag berättar hon på programmets facebooksida vad hon och programmets producent Johan Bergendorff och reporten Pelle Zettersten gör. Genom att ha alla personer i storredaktionen som resurs får redaktionen in massor av tips på ämnen att ta upp och personer att intervjua mm.

Jag berättade sedan vilken nytta jag haft av Klotet som omvärldsbevakare, kompetensutveckling och öppen lärresurs när det gäller min undervisning i naturkunskap.

Bo Hellström och Åse Möller föll sedan in och berättade vad vårt samarbete med Klotet betytt för vår utveckling av Global profil.

Eleverna Paulina Bäckström, Rut Näsman och Hanna Marelius fick sedan berätta hur det var att göra radiodagböcker och deras syn på skolans möjligheter med radion som öppen lärresurs och ljud som redovisningsform.

 

/Dan Frendin

Översättare

I och med att vi lade vår blogg på en egen domän så har vi tillgång till fler funktioner som vi kan koppla till den. Idag har vi lagt in en översättare som ni hittar längst upp ovanför bilden och rubriken på bloggen. Den gör att nästan alla i hela världen kan förstå vad vi skriver. Det är bara att välja vilket språk man vill ha bloggen och sidorna på.

Dan Frendin

Vad gör radioteatern just nu?


Du har väl hört talas om Raoul Wallenberg, Martin Luther King eller Moder Teresa. Men har du hört talas om Per Anger, Miguel Serveto eller “Mother” Jones? Världshistorien är full av människor som kämpat mot förtryck och för mänskliga rättigheter. ”Världshistorien” är också en serie dramatiseringar i Radioteatern om 365 viktiga personer som ägnat sina liv åt att göra insatser för sin om värld. 365 pjäser – en om dagen – under hela 2013.

Radioteatern, tillsammans med Forum för Levande historia, uppmärksammar Raoul Wallenberg- året 2013 med serien “Världshistorien” och en almanacka där varje person presenteras kort. Lyssna! Och fundera: vilket ansvar har jag för att ta hand om mina medmänniskor?

Jörgen Hedman

Välkommen till ”Radion som öppen lärresurs”

På denna blogg lägger vi in allt som händer inom projektet ”Radion som öppen lärresurs och ljud som redovisningsform”. Vi hoppas att denna blogg med alla sina fasta sidor skall bli en källa till inspiration för alla lärare. Vi hoppas också att vi i denna bloggs alla kommentarsfält kan få en dialog med redaktörer, reportrar, programledare, chefer mfl på Sveriges Radio, UR och alla andra som är intresserade av hur radio kan utvecklas och användas som en lärresurs i det svenska utbildningssystemet.

Dan Frendin