Radiodagbok

Hej!

Jag ska berätta lite om hur jag tyckte det var att göra radiodagbok nere i Uganda och om dess fördelar. Innan vi åkte fick vi information av Johan Bergendorff, producent av P1:s program Klotet, som förklarade vad man skulle tänka på och hur man använder en sådan ”inspelare” som vi fick med oss ner till Afrika. Jag har alltid varit kass på teknik, och i början  tyckte jag att det lät svårt, men det var det faktiskt inte (fast jag glömde hela tiden bort att ljudkvalitetén skulle vara på WAV istället för MP3………). Så var inte rädda för att använda det i undervisningen! Det svåra med att spela in ljud och en radiodagbok var inte direkt att sätta på eller stänga av manicken, utan att förmedla hur omvärlden såg ut samt ens reflektioner på ett lättförståeligt sätt för de potentiella lyssnarna. Det som jag ser är ju självklart för mig, men inte för dem som lyssnar. Ett tips är att låtsas att lyssnarna är blinda, de ”ser” med öronen. Hur som helst var det mycket roligt att göra radiodagbok och spela in ljud, journalist känslan var enorm!

Så varför är det bra att låta elever göra radiodagbok? Jo, vi övar upp bra kunskaper inom hållbart lärande som:

  • Djupfråga
    När vi djupfrågar tar vi tag i de inre frågor som kommer upp när vi ärligt försöker förstå något. Vi ställer frågor för att kunna avslöja falska antaganden om verkligheten.
  • Djuplyssna till sig själv
    Att djuplyssna till sig själv innebär att vi fokuserat söker inom oss för att få svar på våra frågor. Man kan säga att vi frågar hjärnans omedvetna processer för att upptäcka ”nya” svar på våra frågor.
  • Djuptala
    När vi djuptalar försöker vi att uppriktigt uttrycka sådant som vi noga har undersökt och som vi känner oss säkra på. Det kan också betyda att vi kan erkänna det vi är osäkra på.
  • Djuplyssna till andra
    Vi djuplyssnar till andra när vi helt och fullt fokuserar på och tar in vad den andre säger. Då kan vi ta in och förstå vad den upplever och menar. Vi får en så sann bild som möjligt av den andres verklighet.

(Dessa kommentarer är hämtade från Dan Frendins blogg- dfrendin.com- under rubriken ”Hållbart lärande”). Den som är mer intresserad av ämnet kan kika in på Dans blogg eller läsa boken ”Helt överens” av Eva Grundelius från 2012.

Att göra radiodagbok utvecklar också ens språk och ordförråd, jag kan ju inte direkt säga precis vad som helst- och detta får en att tänka till, och ens självkritiska sida.

/Paulina Bäckström, elev vid samhälle-internationell på Stagneliusskolan